Monday 10 June 2013

Sesi mengabiskan duit di Kota Kinabalu

Wah!!!seperti yang di janjikan akhirnya dapat gak aku entri pasal sabah ni....of course aku kena kursus kat sini...tp takkan kursus ja kot....terus terang aku nak habaq mai dlm kelas masa kursus kepala aku hanya terbayang pasar filipin...kg ayaq...mutiara....ikan bakaq...ikan kering....tu pun keja dok suruh penceramah ejas masa bg buleh shopping kt sini....tp x leh gak...punya la strick penceramah....x pa...aku mai ni nk kursus...bukan nk shoping (ye ker???) aku spend kt sini lebih kurang rm400....tp bukan utk aku sorang....utk org lain gak...sampaikan mak cik cleaner pun aku beli....so apa lagi..x mau byk ckp....mai tgk apa yg aku beli kt sana.....


kt pasar filipin...ni member kursus k-yang n k- azimah.....tu duk sengeh sbb x tau nk beli apa ler.....rambang mata.....tp bg aku kt pasar filipin ni agak mahai la....tp masih murah berbanding semenanjung....tp brg2 kt sini nmpak shining dan terjaga berbanding yg di jual di pasar mlm kg ayer....ye la sbb biar brg kena angin air laut kan...so mcm brg2 aksesori tu x shining...sbb tu kot di jual murah.



sebenarnya impian aku ke sabah ni nk scuba dkt sipadan @ sibu....tapi di sebabkan aku datang ni sbb lain..maka hasrat murni ini ku pendam jua.....mungkin len kali boleh datang lg...tp bukan utk berkursus...kerana ku tak sanggup lagi berkursus di tempat yang mengabiskan duit ku ini...lgpun aku di maklumkan nk ke sana mengambil masa 6-7 jam....oh tidak aku sudah rindu pada anak aku...x sanggup lg aku berada di sini tanpa mereka meskipun di beri setalam mutiara..

turun je dari bas terus snap gambar berlatarbelakangkan kesibukan malam bandaraya kk....ni k-pah....sayang n rindu k-pah walaupun baru kenal...

antara barangan yg di jual di pasar malam kg ayer....murah kt sini....tp aku terkena jugak...sbb brg2 kt sini nampak mcm berkilauan...sbb efek lampu...tp bila bw balik mcm brg lusuh pun ada....nk bg kt org pun segan...

ni la pasar filipin....tp nama sebenarnya pasar kraftangan....aku dh bgtau u ollsss awal2 key...ni pasar filipin....nnti jgn lak turun kk cari signboard pasar filipin x jumpa....setahu aku nama pasar filipin ni di ambil sebab yg meniaga ni kebanyakaannya org filipin...bukan sabahan....kt sini x semestinya ada mutiara..ada mcm2 produk kraftangan....nk shopping kt sini boleh la...tp jgn byk sgt sbb ada tempat yang lg murah dan berkualiti....nnti aku bgtau u olllssss.....rata2 klu u ollsss dtg sini mintak diskaun ayat yg selalu depa pakai ialah"x boleh la kak...tokey x kasi..."ni la ayat yg sama sejak aku mai thn 2007 dulu....

tukang tunjuk...tp hampeh x beli pon....x pe la kak..sy nk jln2 tgk2 dulu ye...

cantik kan.....tp percayalah balik nnti warnanya nampak kusam....ntah la mungkin sbb di biarkan terbuka kot...

keropok2 yg wajib ada...tp aku x beli pon....

dulu 2007 aku dtg x byk jual benda nih....tp skang byk kedai2 yg juai rumpai laut ni...aku pun mmg amalkan mkn benda nih....tp ntah kenapa x minat pulak nk beli walaupun murah kt sini....mungkin stok aku x habis lg kot...





pasar ni bersebelahan kanan dengan pasar filipin tu.....tp kt sini aku cuma beli ikan kering je.....aku beli ikan bilis kecik2 dkt pasar yg sebelah kiri pasar filipin tu...apa ntah nama pasar tu....byk sgt pasar kt sini....nk pilih bilis...make sure mata masih biru dan putih bersih...tu tandanya bilis tu masih baru....ada member aku pernah habaq dia beli bilis bw balik...tp bila nk makan buka bau mcm kencing kucing....mungkin bilis lama kot....


kt jamilah

jamilah lagi

oooo...milah!!!!..(tersedak kerani nama jamilah kt tempat keja aku...)

haaaaa......ni la tempat yg aku kata murah dan berkualiti.....kwn aku yg di kk ni pun ckp kt sini ok klu nk shoping aksesori n kraftangan.....sebabnya kt sini brg2 di pelihara dan di jual byk2.....klu lg byk lg murah....kebetulan masa aku dtg ni cuti sekolah...so ada 50% diskaun.....untung kan....tempatnya kt area rumah2 kedai dkt kg ayer tu....x susah nk cari...cari kedai kaler oren ni dan di sebelahnya ada kedai makan....x silap aku ada 2 lot kedai kot jamilah ni....tp make sure jamilah ni tau...sbb aku ada ternampak kedai lain yg tulis jamilah jugak....so hati2...

k-jem

milah lg

x pasai2 adik cashier kena jd jurugambar....yg tgh tu la member aku kt kk ni...namaya juvita oswald makinjal.....keja kt semenanjung dulu...tp naik pangkat pindah kk ni....thanks sebab jd pemandu pelancong kami./...


pandai2 la pilih ye.....jgn la amik yang mutiara jatuh mcm kt atas tu....

hasil tuaaian ku....sedia untuk di edarkan....

yg kristal kaler merah tu aku dpt free gift masa kt pasar flipin...geram sgt aku mintak diskaun x bg...so aku mintak free gift...puas hati aku!

bilis n ikan salai buat mak n mak mertua ku....yg selebihnya aku punya la...walaupun ntah bila aku nk masak benda nih!


magnet peti ais 3d tu aku beli 12 keping rm10 kt jamilah...klu kt kg ayer @pasar filipin 4 keping rm 10.....

ni kt kg ayer....x silap aku klu pandai mintak buleh dapat 7 bj rm10..

walaupun telah over bajet mereka masih mampu tersenyum riang...aku mmg tabik kt u olllssss.....miss u ollssss...


di sebabkan aku telah kehabisan duitku...maka dengan ini tamatlah sudah aktiviti perabih duit aku.....bajet rm300 boleh pulak p tekan duit tambah rm100 lagi..sbb rupanya aku x beli ikan masin lg....hikhik...mcm la kt semenanjung x dak benda tu...





4 comments:

  1. Owh.... kerja shopping ja.. xbest langsung.

    ReplyDelete
  2. nk buat cam mana....dh tang tu yg org bw ....

    ReplyDelete
  3. eh jumpa juvita kat sini.. my long lost friend.. boleh share phone nr dia tak? pm ke zyusof@gmx.de.. dia pasti ingat zubaidah konstanz! tq in advance...

    ReplyDelete