Sunday 31 March 2013

Jalan2 cari pasal di Betong,Thailand

Rancangan untuk ke Betong ni mmg dh lama...cuma di sebabkan oleh kerana x dak feel nk ke tmpt ni so, plan ni dh lama tertangguh...namun berbekalkan border pass yg bakal tamat pada keesokan harinya maka tercatatlah perjalananku ke bumi thailand ini pada 16/3/13...dengan perut yg kekenyangan akibat melahap kambing golek di rumah kenduri kawan sekerja ku...maka kami pun bertolak lah ke daerah itu dari padang serai-kuala ketil-baling-pengkalan hulu-betong.sesungguhnya pengalaman kembara ke sana amatlah terkesan di hati ini kerana sampai ke saat ini masih terasa lagi ketenangan pekan betong dan pengkalan hulu yang dingin dan mendamaikan.jom layan pic2 kt sana......
ni betong plaza...lebih kurang cam santinsuk market kt hatyai....mcm2 la juai kt sini...baju,beg,kasut,minyak wangi,dvd lucah, dll...kt dlm ada byk kedai2...

suasana tenang di pekan betong...x la serabut cam kt hatyai....majoriti kt sini muslim...nk mkn x susah kt sini....yg baju putih n anak kecik tu tourist dari padang serai...sapa ntah tu....

saja fokus kt jalan tar tu....anda lihatlah betapa rapatnya susunan tar kt bumi thailand ni...jadi x hairan lah kualiti jalan di sini amat baik walaupun pekan kecil dan x kena tol....

peti pos besaq ni mercu tanda betong nih....aku x tau la masih buleh pakai ka x...tp kebanyakkan peti pos kt sini mcm nih...tp x la besaq mcm tu...kedudukan peti pos nih di tengah2 pekan betong....

pekan betong selepas ujan...kecik ja pekan nih....aku park keta..pas tu jalan2 keliling pekan x letih sgt...

batman siam

klu mai sini....jangan lupa try kerabu yg tepi2 jalan nih...mmg sedap dan murah....


aku suggest kt angpa mesti mai kedai mkn nih.....sgt2 kena mai.....suasana bersih,selesa,murah,sedap,mesra dlll.....

pintu depan restoran ni....first time aku cuak jugak...ntah2 mahai kot sbb tgk cam high klass...aku dok ingat kena ratus2 dah...skali makan kami dua orang baru 270 bhat = rm27.00...

menu laki aku...nasik putih beras siam,ayam masak kunyit telor dadar...mai skali dengan sambai belacan,ulam timun n kacang panjang...banyak pulak tu...yg penting sedap dan murah.....

makan x hengat dunia.....ayaq kosong tu free...kita duduk ja terus dia bg ayaq kosong tu......jgn p order ayaq kosong lg plak...

ni menu aku n anak aku....kami dua kongsi ja...dia x mkn pedas so terpaksa la aku telan air liur tgk menu2 lain..terpaksa la makan nasik goreng....tp mmg best..sedap, berasa,udang besaq lagi....

tom yam ni teramatlah sedap sgt2222.....tu diaaa....pekat tp x pedas sgt...boleh hirup tanpa hingus anda meleleh2.....aku x buleh nk habis sbb nasik goreng dia byk sgt...so aku bungkus benda nih balik nnti mkn dgn nasik putih...

yeyyyy!!!!saya dh sampai ke luar negara....

ni la pintu keluar sempadan betong pengkalan hulu...punya la lenggang...betapa bezanya dengan pintu sempadan bukit kayu hitam-danuk

betong ni merupakan tempat training pihak komunis sebelum merdeka dulu...kawasan yg ada punca air,bergunung ganang mmg tempat yg sesuai untuk komunis2 nih....pintu sempadan ni jugak lah pintu masuk ke daerah yala yg sedang dilanda konflik skang nih....tp aku x p la area yala....dari sempadan nk ke pekan betong x sampai 15 minit pon....dekat je.....dari umah aku padang serai baru 1jam 30 minit....baru aku tau aku ni dok dekat dgn sempadan je....ya laaa...selalu dok ke hatyai jeee....memangla terasa jauh....

17 comments:

  1. Hmmm, asyik ak ja yg komen... Xpalah.. Entri yg bagus.. Nak kena bawak geran kereta jugak ka?

    ReplyDelete
  2. geran keta kena...fotostat pun x pa...

    ReplyDelete
  3. salam....mamamustaqeem....camna nak contact ? nak tnya skit...

    ReplyDelete
  4. boleh email ke saya ayukenari81@yahoo.com

    ReplyDelete
  5. bawa geran yg fotostat saja ok ker?

    ReplyDelete
  6. Kalo nak guna public transport je kt betong ni mudah dak? Kalo musim2 cuti sekolah ni agak2 ramai dak? Nak pi bwk family gk

    ReplyDelete
    Replies
    1. public transport susah skit kat sini...sbb x mcm hatyai....imigresen kt sini lengang je...x sibuk mcm kt danok...agak susah la nk ke pekan betong tu...tapi bila dah dalam pekan betong tu ada banyak tut-tut...

      Delete
  7. Insurance kereta kena ambik x jika nak masuk ke betong sehari semalam ja

    ReplyDelete
  8. Kena huloq RM2 dlm passport mcm kat Danok ka?

    ReplyDelete
  9. Masuk Betong pakai passport or border pass....dari Bukit Mertajam ke Betong bape jam...

    ReplyDelete
  10. pakai pasport boleh nk pakai border pass boleh.dari bm ke betong lebih kurang 1 jam 45 minit.

    ReplyDelete