Sunday 17 August 2014

KEMBARA KE BERASTAGI-DANAU TOBA-MEDAN

TARIKH:5-8 JUN 2014

Penerbangan dari P.Pinang ke Kuala Namu (lapangan terbang baru Medan) mengambil masa kira-kira 30 minit merentasi laut Selat Melaka.

Disebabkan kapal terbang yang terbang rendah, dapat dilihat pemandangan yang menyakitkan mata di Selat Melaka yang di penuhi sampah sarap.Mungkin yang di tinggalkan oleh kapal-kapal dagang atau dihanyutkan dari pesisir pantai.

Namun dapat dilihat kesibukan Selat Melaka oleh kapal-kapal dagang.Hanya selang beberapa kilometer jarak antara kapal-kapal ini.



Memilih penerbangan Firefly kerana kebetulan mendapat harga promosi.Lebih kurang RM 500+ bagi 3 orang pergi dan balik.



Sempat mengabadikan kenangan di Lapangan Terbang Kuala Namu yang luas dan baru.


Di sebabkan jarak perjalanan dari kapal terbang ke balai ketibaan yang jauh,bas ada di sediakan bagi kemudahan penumpang.

 Semasa ketibaan kami,balai ketibaan antarabangsa ini lengang.Saya di fahamkan yang lapangan terbang ini banyak menerima penerbangan dalam Indonesia sahaja. 


Kereta yang di gunakan sepanjang kami di sini.Selesa dan supirnya yang baik.

Ini lah supir kami yang baik hati dan ramah.Namanya Andika(berbaju biru) orang melayu islam di Medan.Berasal dari Amplas,Medan.Bekerja dengan Pak Rizal.Andika ni kalau boleh dia akan cuba memenuhi permintaan kami.

Perjalanan kami di jadualkan menuju ke Berastagi dan menginap di hotel Green Garden.Kami singgah makan di Restoran Simpang Tiga yang menyediakan makanan 100% halal dan selesa.



Berastagi

Mengambil masa kira-kira 3 jam dari Medan.Perjalanan akan melalui jalan yang bengkang-bengkok dan berbukit.Sesak dengan lori yang mengangkut air pergunungan dari kilang air Aqua di Berastagi untuk di bawa turun.



Suhu di sini sejuk.Lebih kurang seperti cuaca di Cameron Highland.



Hidangan makan malam di hotel green garden.Kami tidak pernah dapat menghabiskan makanan yang di hidangkan kerana bagi kami ini lebih dari mencukupi.Hendak menjemput supir dia tidak mahu pula kerana mereka sudah ada hidangan yang telah di sediakan oleh syarikat sendiri.Segalanya termasuk dalam pakej.


 Tiba di Hotel Green Garden,Berastagi.Majoriti yang menginap di sini boleh dikatakan orang Malaysia.Kolam renang itu mungkin sekadar hiasan kerana dengan suhu yang sejuk tidak mungkin untuk kami terjun mandi di situ.

Di Berastagi,majoriti penduduknya adalah batak karo yang beragama kristian.Tidak hairanlah banyak gereja di sepanjang perjalanan ke sini.Terdapat satu masjid besar di tengah pekan Berastagi berhampiran pasar buah.Difahamkan yang beragama islam itu juga dari kaum batak.

Di sepanjang jalan dari medan-berastagi-parapat memang terdapat banyak kedai-kedai makan yang menjual babi panggang.Singkatanya BPK (sebutan indonesia b-p-ka) bermaksud babi panggang karo.Di sekitar Parapat pula banyak perkataan seperti B1 dan B2.B1 bermaksud anjing panggang dan B2 bermaksud babi panggang kerana ejaan babi ada dua huruf b.

Perlu berhati-hati jika ingin makan di rumah-rumah makan yang kononnya di katakan halal,kerana kemungkinan yang menjualnya adalah orang kristian yang mengaku ianya halal.Apabila di tanya ianya halal atau tidak,peniaga itu pasti marah dan tidak mengakuinya.

Untuk itu,jika ingin melancong ke Medan-berastagi -danau toba perlu di bawa oleh ejen pelancongan muslim kerana mereka tahu rumah makan yang boleh di percayai.

Pasar Buah,Berastagi

Namanya saja pasar buah,tetapi segala jenis pakaian ,cenderahati dan kelengkapan menghadapi cuaca sejuk di berastagi ada di jual di sini.Pelbagai jenis buah-buahan dan sayuran segar di jual disini.Sekiranya anda berkunjung ke sini anda mestilah mencuba untuk merasai betapa sedapnya buah pisang kaki,rasanya yang manis lemak dan rapuh tidak sama dengan pisang kaki yang terdapat di Cameron Highland yang agak lembik.

Selain itu anda boleh merasai keenakkan buah salak,markisa  dan avokado yang murah dan segar di sini.



yang putih-putih itulah pisang kaki.









harga?nanti saya akan ceritakan bab membeli belah di akhir entri ini.

Di sini juga anda boleh menunggang kuda.tetapi berhati-hati dengan helah taukeh kuda di sini kerana kami termasuk supir kami terpedaya juga walaupun telah berhati-hati.Kami meminta untuk menunggang kuda dalam jarak yang singkat sahaja iaitu kira-kira 100 meter,untuk 3 ekor kuda iaitu kira-kira RM 25,tetapi dia mengarahkan kuda yang kami tunggang itu mengelilingi pekan berastagi itu dan kosnya mencecah kira-kira RM 60.

Tetapi tetap berpuas hati juga kerana,saya di ajar cara mengendalikan kuda di sepanjang jalanraya tanpa perlu di pegang jurulatihnya dan hanya di awasi sahaja.Terasa seperti minah England yang menunggang kuda di dalam hutan pine pula.



Ekor kuda itu macam tocang rambut saya pula.





Parapat-Danau Toba-Pulau Samosir

Perjalanan menuju ke pekan parapat dari berastagi mengambil masa kira-kira 4 jam.Keadaan jalan yang bengkang bengkok dan berlubang menyebabkan saya mabuk kereta.Tambahan pula supir bawa kereta dengan laju kerana ingin mengejar masa menaiki feri ke Pulau Samosir yang terhad.

Namun keindahan perjalanan sepanjang tasik kawah gunung berapi itu tidak dapat di gambarkan dengan perkataan kerana tidak terdapat di tempat lain.

Di sepanjang perjalanan juga,kami sempat singgah di Siantar Hotel,Simarjarunjung yang menyediakan air teh halia yang menyegarkan beserta pisang goreng yang sangat sedap sambil menghirup udara segar di sekitar tasik toba.

Kami juga singgah di air terjun sipiso-piso di Tongging yang tinggi dan di kenakan sedikit bayaran.tidak pasti berapa kerana semuanya termasuk dalam pakej.








Pisang goreng yang ketiga sedap pernah saya makan.



Hilang sebentar mabuk perjalanan setelah menghirup air teh halia di sini.
 Di cadangkan ambil masa singgah di sini kerana teh halia yang di hidangkan memang menyegarkan kerana dapat melegakan pening dan mual setelah melalui jalan yang bengkang-bengkok.






Hotel ikan yang terdapat di sepanjang perjalanan berastagi-parapat.
Melalui supir,kami di beritahu yang tinggalan hotel mewah ini di usahakan oleh warga Amerika dan terdapat beratus bilik didalamnya. Mungkin kerana lokasi yang jauh dari pekan parapat maka hotel ini tidak dapat bertahan lama.


Hidangan makan tengahari yang di sediakan di pekan parapat sebelum menaiki feri ke pulau samosir.



pelabuhan tempat menaiki feri tuktuk ke pulau samosir





Pemandangan tasik amat cantik dan unik.Bayangkan tasik ini berada di atas paras laut dan di bawahnya suatu ketika dahulu adalah kawah gunung berapi yang pernah meletus.




Pulau samosir amat cantik.keluasanya kira-kira sebesar negara singapura.Kebanyakkannya beragama kristian dan dari suku batak.suhunya agak sejuk dan berangin.lebih berangin pada waktu pagi dan waktu senja.



Pemandangan dari bilik hotel



Sempat mandi di tasik toba ini.Kawasan mandian ini di selia oleh pihak hotel.Jadi kawasan ini tidak dalam dan sesuai untuk mandi di tebing.





Pasar menjual kraftangan yang terdapat di Pulau Samosir.Sedikit tip ketika ingin berbelanja di sini.Jika anda suka atau berminat dengan sesuatu barangan tetapi ingin harga yang murah,pastikan anda buat tawaran serendah-rendahnya.Dan jika dapat harga yg di tawarkan itu silalah beli kerana jika anda tidak membeli setelah membuat tawaran peniaga2 di sini seolah-olah membenci anda beramai-ramai.

Jika anda tersangkut di salah satu kedai di sini adalah sukar untuk anda tidak membeli sesuatu kerana mereka akan memaksa anda membeli juga.

Ketika melintasi kedai-kedai di sini,pastikan anda pekakkan telinga jika terdengar pujukan dan tawaran murah barangan yang di jual,kerana jika anda terpengaruh dan berhenti di kedai tersebut,peniaga itu akan tarik anda masuk jauh ke dalam kedai dan anda akan di paksa untuk membeli barangan yang di jual itu.Harga murah yang di umpan tadi sebenarnya tidak ada.





Ini lah patung menari si gale-gale..kalau anda berdiri sambil mengadap bertentang mata dengan patung kayu ini memang menakutkan seolah-olah patung itu hidup.Ditambah pula dengan suasana sekeliling yang asing dengan lambakan patung-patung pemujaan yang mempamerkan wajah-wajah yang menakutkan.



Bagi menghormati protokol di raja di sini,anda dikehendaki memakai selendang di bahu begitu juga semasa melawat makam dirajanya.

Dari cerita orang yang menjaga kawasan ini, patung ini asalnya adalah tanda betapa rindunya seorang bapa kepada anak lelakinya yang gugur di medan perang.Anak raja ini merupakan pahlawan dan sangat disayangi bapanya iaitu seorang raja.Disebabkan rindu,maka bapanya membina sebuah patung yang menyerupai anaknya lengkap dengan boleh bergerak.Suatu masa dahulu,patung ini boleh bergerak dengan sendirinya tetapi sekarang di kawal dengan tali khusus untuk persembahan kepada pelancong.

Keseluruhan badannya di ukir dari kayu dan pakaian yang dipakainya agak lusuh.



Ini merupakan makam di raja bagi suku kaum batak di pulau samosir ini.pada awal kerajaan agama yang dianuti oleh raja-raja adalah animisme iaitu memuja batu,kayu,matahari dan lain-lain.Selepas itu barulah mereka memeluk agama kristian.

Kalau di lihat pada makam yang mempunyai wajah patung,itu merupakan makam salah seorang raja yang paling kejam dan berkuasa.Di ceritakan,semasa hayatnya beliau akan membunuh musuhnya dengan kejam.darah yang tumpah dari tubuh badan mangsanya akan disapukan di kepalanya tanda kemenanganya.Warna merah yang terdapat di ukiran rambut itu adalah warna asal darah.tidak dapat di pastikan bagaimana darah itu berada di ukiran rambut itu.

Jika masuk ke kawasan makam ini,pelancong tidak dibenarkan keluar melalui pintu masuk.perlu keluar mengikut pintu keluar yang disediakan.


Setelah 2 hari 1 malam di pulau samosir tiba masa untuk meneruskan perjalanan ke bandaraya medan.menaiki feri yang dapat memuatkan kenderaan segala-galanya termasuk dalam pakej. 

Jangkaan masa perjalanan adalah kurang dari 5 jam dan akan melalui 7 bandar kecil sepanjang perjalanan ke medan.








Sesudah feri berlabuh singgah makan dahulu di pekan parapat.lauk yang dihidangkan sungguh menyelerakan.Seperti biasa lauk yang banyak ini tidak mampu di makan habis oleh kami 3 beranak.



Sekitar pekan parapat sebelum meneruskan perjalanan ke kota medan.


Setelah tiba di kota medan,minta supir tolong bawa kami makan es teller yang di katakan sedap di kota medan.tidak berhajat untuk makan es teller 77 yang masyur itu kerana ingin merasai keenakan sebenar es teller jalanan.

Akhirnya supir bawa kami makan es teller di kampungnya di amplas.Katanya beliau dan ibu sering makan di sini.




Lebih kurang seperti cendol,tetapi es teller ini mengandungi banyak buah-buahan seperti avokado dan nangka.



Manis dan terasa lemaknya.memang sedap berbanding es teller 77 kerana isinya lebih banyak.Harganya juga murah berbanding es teller 77.



Di kota medan ini kami menginap di hotel Madani yang selesa.

Tetapi hotel ini tidak mempunyai kolam renang dan sistem penghawa dingin yang lemah.Perkara lain semuanya baik dan memuaskan.



Sebelum makan malam,kami di bawa supir berjalan-jalan di sekitar pasar malam atau di kenali sebagai up town bagi penduduk di kota medan ini.Saya dapati di sini di penuhi dengan penduduk tempatan dan jarang ada pelancong. lantaran itu harga yang di tawarkan adalah murah mengikut kemampuan penduduk di sini.



Berjalan-jalan di Sun Plaza.Di sini memang untuk golongan atasan berbelanja.apabila masuk ke mall ini,dapat dilihat diskriminasi taraf masyarakat yang ketara di kota medan ini.mall ini hanya di masuki oleh penduduk yang dari kelas pertengahan dan atasan.Manakala anda tidak akan langsung dapat melihat penduduk yang dari kelas bawahan di sini.

Tetapi harga barangan yang di tawarkan masih murah di sini mengikut kualiti barangan.




Membeli-belah di Wazir.Terjumpa ustaz Azhar Idrus di sini.Mungkin beliau berhajat untuk membeli buah tangan buat isteri-isterinya.




Suasana di Istana Maimoon.

Masjid Raya.Kebetulan hari cuti ada 2 pasang pengantin yang akan dinikahkan di sini.Menurut supir jika  pasangan yang akan bernikah di masjid, kosnya lebih mahal berbanding kos bernikah di rumah.Ini adalah kerana bernikah di masjid perlu memberi sejumlah bayaran kepada penjaga masjid.



Sebelum bergerak menuju ke lapangan terbang perut terasa lapar dan mengajak supir mencari sate padang.Di sebabkan waktu siang supir tidak berani berjanji samada kedai sate dibuka kerana masih terlalu awal.Akhirnya rezeki memihak kepada kami.




Jus avokado dan markisa yang segar.Jus buah ini tidak menggunakan kordial segera tetapi di kisar terus dari buah.



Inilah sate padang.kuahnya pekat dan bersantan dan ditaburi dengan bawang goreng.



Masa yang berbaki kami habiskan di Medan Mall.Terdapat pelbagai kedai yang menjual pakaian dan kain langsir.Harga yang ditawarkan murah dan sangat murah jika di beli dalam kuantiti yang banyak.Sangat di cadangkan ke sini jika anda memang anda ingin membeli-belah.Suasananya mirip seperti pasar ben thanh di vietnam.



Pintu masuk ke lapangan terbang kuala namu...

 Laluan ini bukanlah tol tetapi untuk membayar tempat meletak kereta di lapangan terbang.





Masa untuk meninggalkan kota medan yang menyeronokkan.Sempat mengabadikan kenangan bersama supir yang baik.Tidak pasti bila lagi dapat bertemu dengannya.




Jadual penerbangan iaitu waktu berlepas adalah jam 6.30 petang,tetapi penerbangan terpaksa di tunda hingga ke jam 11.30 malam.

Untuk meredakan keadaan, makanan di sediakan oleh pihak pengurusan,kerana penumpang tidak boleh kemana-mana sekiranya telah melapor diri masuk di kaunter imigresen antarabangsa.


49 comments:

  1. macam best ja..sponser..hanimoon..hehehe

    ReplyDelete
  2. x buleh sponsor...stgi jd mcm yg dulu

    ReplyDelete
  3. No..usaha sndr no..dok hrp org bt apa..

    ReplyDelete
  4. ya betul......anda akan lebih menghargai jika ianya dari titik peluh sendiri...

    ReplyDelete
  5. berapa harga pakej seorg kak?? dengan contack no agennye skali kalau masih ada dlm simpanan..

    ReplyDelete
  6. 8 org 4dewasa 4 kanak2, 4h3m, semua sekali rm2k ja....6281263402118-rizal

    ReplyDelete
  7. cukup ker mengembara di medan/brastagi selama 4h3m?

    ReplyDelete
  8. cukup ker mengembara di medan/brastagi selama 4h3m?

    ReplyDelete
  9. cukup ker mengembara di medan/brastagi selama 4h3m?

    ReplyDelete
  10. klu ikutkan x cukup...5h4m ok...sebab jarak brastagi-parapat-medan jauh..letih dok dlm keta...

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  16. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  18. erk..tak dpt cari entry tips shopping murah di medan..ke mmg tak dok? huhu

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  20. assalam, kami ada menyediakan ground pakej Medan-Lake Toba-Berastagi dengan harga dan servis yang sangat berpuas hati. servis driver + transport juga ada ^_^ paling best kami bagi tiket masuk PERCUMA ke Funland! jom cepat
    .
    whatsapp:+6012-6047593
    ig @percutianbajet

    ReplyDelete
  21. Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

    Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

    ReplyDelete
  22. Mintak izin tuan tanah promote kat sini..

    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan Pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi selesa dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk shopping. Tidak risau lagi kos tambahan. Hubungi:

    Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    Email: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Call/WhatsApp: ID:+62 813 9788 0156 (Herry)
    MY:+6013 4618637 (Ina)

    ReplyDelete
  23. Melancong medan

    4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free  on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

    DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE



    Thanks /Regards

    HAMZAH SARAGIH
    Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp :+6282160211106
    Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah Saragih

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum,, sukar alhamdulillah bisa berjumpa dalam blog ini, apa kabar pak, semoga di beri kesehatan, Harap2 bapak boleh hubungin saya ke WA:+6282274123701
    Dan Bagi tuan & puan nak melancong ke medan laketoba berastagi boleh WHATSAPP saya +6282274123701 (ANDIKA)

    ReplyDelete
  26. Jom bercuti ke Medan-Berastagi-Lake Toba. Muslim Ground Pakej rm390 untuk 3hari 2malam. Tinggal bawa duit shopping je. in shaa Allah anda akan berpuas hati dengan servis kami :)
    Whatsapp: +6012-6047593 Instagram: @percutianbajet

    ReplyDelete
  27. Jom bercuti ke Medan-Berastagi-Lake Toba. Muslim Ground Pakej rm390 untuk 3hari 2malam. Tinggal bawa duit shopping je. in shaa Allah anda akan berpuas hati dengan servis kami :)
    Whatsapp: +6012-6047593 Instagram: @percutianbajet

    ReplyDelete
  28. Kami menawarkan Pakej Percutian ke Medan dan Danau Toba
    Lake Tour 04 Hari / 03 Malam MYR 380 ( 10 orang )
    Pakej kami design sangat murah dan berkualitas
    FULL SERVICES
    Hotel 3 Bintang
    Makanan Halal
    Driver humble
    Pemandu Pelancongan professional

    Sila contact Tiara Tours Indonesia
    Jln. Panglima Denai No. 76 Medan, 20227
    Licensed : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    Tel/Fax : +6261 - 733 59 765
    Email : tiaratoursindonesia@gmail.com.
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN
    Toyota Avanza (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Suzuki Eritga (05 orang ) MYR 155 / Hari
    Inova Reborn (05 orang ) MYR 175 / hari
    Isuzu Elf (11 orang ) MYR 235 / Hari
    Toyota Hiace (11 orang ) MYR 320 / Hari
    Medium Bus ( 27 orang ) MYR 500 / Hari

    Note :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum
    Julfadly Siagian (FB)
    Fadlymedan transport
    Fakej muslim berbaloi.

    Bila tuan dan puan nak berjalan ke Indonesia,khusus nya Medan,Tasik Toba, Brastagi boleh Fadly menghaturkan program dan harga fakejnya.langsung saja pm to whatsapp +6281376455045 transport persendirian,NO AGENT
    insa Allah saya akan bagi yg terbaik.

    ReplyDelete
  30. HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!! JOM KE DANAU TOBA … !!!
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN

    PERKENALALKAN KAMI DARI AGENCY PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA. KAMI ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BER LICENSED DAN PROFESSIONAL. KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MELAWAT MURAH KE MEDAN, DANAU TOBA, BERASTAGI DAN TEMPAT – TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.

    PAKEJ LAWATAN LAINNYA KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA , BANDUNG, JOGYAKARTA , BALI, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MENADO, TORAJA.

    PAKEJ DITEMPAH SANGAT MENARIK, HEMAT DAN LAYANAN BEST. PILIHAN HOTEL DAN BILIK BERSIH, MAKANAN MENU MELAYU / MOSLEM RESTAURAT (100 % HALAL ) DAN BERPASAL PERHIKMATAN KAMI DISOKONG BEBERAPA UNITS KERETA BARU DAN BUS PERSIARAN.

    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ HANYA 380 ( MINIMAL 10 ORANG)

    ITINERAY :

    DAY 1 : ARRIVAL – SIANTAR – PARAPAT
    ARRIVAL AT KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT. AFTER CUSTOMS CLEARANCE, MEET OUR TOUR GUIDE/DRIVER WHO WILL TAKE YOU TO START THE TOURS BY USING TOURIST COACH OR VAN. TRANSFER TO THE RESTAURANT FOR YOUR LUNCH. DEPART TO PARAPAT ALONG THE ROAD WHICH OFFERS THE ENDLESS VIEW OF RUBBER AND OIL PALMS PLANTATIONS THROUGH THE JOURNEY. STOP SHOULD BE MADE AT PEMATANG SIANTAR FOR SHOPPING OF LOCAL PRODUCT SUCH AS KACANG TUMBUK “TING TING, TENG TENG”, OTHER SNACKS ETC. ARRIVED IN PARAPAT THEN CHECK IN TO HOTEL. THE REST OF THE DAY IS FREE ON YOUR OWN LEISURE. DINNER WILL AT RESTAURANT

    DAY 2 : SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI
    BREAKFAST AT HOTEL. BY BOAT / FERRY VISIT TOMOK VILLAGE, TO SEE THE TOMBS OF THE KING OMPU SIDABUTAR & SHOPPING PLACE. AMBARITA VILLAGE, TO SEE THE TRADITIONAL BATAK VILLAGE WITH ANCIENT MEGALITHIC FURNITURES. RETURN TO PARAPAT FOR LUNCH AT LOCAL RESTAURANT. AFTERWARDS PROCEED TO BERASTAGI–A MOUNTAINS RESORT WITH IT’S REFRESHING WEATHER AND MAGNIFICENT MOUNTAINS SCENERY WHICH HAS AN ABUNDANCE OF FLOWERS, VEGETABLES AND FRUITS. EN-ROUTE STOPS AT PANORAMA SIMARJARUNJUNG , SIPISO-PISO WATERFALL. ARRIVED IN BRASTAGI THEN TO VISIT THE CENTRAL FRUITS MARKET (SHOPPING PLACE). AFTERNOON CHECK IN TO HOTEL. DINNER WIL BE SERVED IN RESTAURANT.

    DAY 3 : BERASTAGI – MEDAN
    AFTER BREAKFAST. PROCEED FOR TWO HOURS DOWN THE HILL TO MEDAN. VISIT LUMBINI PARK. ARRIVAL IN MEDAN CITY SIGHT SEEING TO VISIT A SEVERAL INTEREST SUCH AS THE MAIMOON PALACE, AL-MATSHUN GRAND MOSQUE. LUNCH AT THE LOCAL RESTAURANT, AND THEN PROCEED TO THE SHOPPING AREAS AS FOLLOW DANAR HADI BATIK EMPERIUM AND OTHERS WHOLE BATIK SELLERS IN MEDAN, INCLUDING TO PASAR IKAN MARKET AND MALLS. CHECK IN TO HOTEL FOR ACCOMMODATION. DINNER AT RESTAURANT.

    DAY 4 : HOTEL – AIRPORT
    AFTER BREAKFAST AT HOTEL. FREE PROGRAM UNTIL TIME TRANSFER TO THE AIRPORT FOR YOUR FLIGHT HOME.


    SERVICES TERMASUK :
    • TRANSPORT
    • PEMANDU PELANCONGAN
    • HOTEL 3 BINTANG
    • BREAKFAST 3X
    • MAKAN TENGAH HARI 3X
    • DINNER 3X
    • SEWA KAPAN KE SAMOSIR ISLAND
    • KARCIS / TIKET MASUK KE TEMPAT MENARIK
    • MINERAL WATER

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    NOTE :
    HARGA SEWA KERETA SUDAH TERMASUK : DRIVER AND PATROL

    ReplyDelete
  31. Turnamen PIALA DUNIA 2018 Crown303 !

    Hadiah 1 : Honda PCX 150CC = Rp.28.300.000
    Hadiah 2 : Laptop Asus ROG GL502VM-BM113T RAM 16GB = Rp.21.999.000
    Hadiah 3 : Iphone X 64GB = Rp.16.540.000
    Hadiah 4 : Samsung Galaxy S8 64GB = Rp.11.099.000
    Hadiah 5 : Kamera Canon EOS M3 EF-M15-45 = Rp.7.177.500
    Hadiah 6 : Jam Tangan Pria Fossil ME3138 Grand Sport = Rp.3.483.000
    Hadiah 7 : TV Philips 32 inch LED (Model 32PHA4100) = Rp.1.858.000
    Hadiah 8 : Samsung Galaxy J1 Ace 2016 SM-J111 = Rp.1.099.000
    Hadiah 9 : Uang Tunai Rp.500.000
    Hadiah 10 : Uang Tunai Rp.300.000

    Hadiah Hiburan 11-15 = Rp.100.000

    Yuk buruan gabung bersama Crown303.net, ikut turnamennya, dan buatlah Piala Dunia 2018 semakin meriah bersama kami.

    Bandar Judi Bola
    Agen Bola
    Bola88

    Kontak :

    WA : +6281807160790
    BBM :D8673815

    Website : www.crown303.net

    ReplyDelete
  32. TIPS MELAWAT KE MEDAN / DANAU TOBA / INDONESIA
    1. PLEASE MAKE SURE NAMA SYARIKAT TEMPAHAN PAKEJ TOUR / SEWA KERETA
    2. PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
    3. PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPHONE AND FAX MAIL
    4. PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER / LICENSED NUMBER
    5. PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
    6. PLEASE ASK FOR INSURANCE KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA)
    7. PLEASE CHECK IN GEOGLE SYARIKAT OFFICE (PLEASE WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME. FOR EXAMPLE : TIARA TOURS INDONESIA )

    AT LEAST BUT NOT LAST , I WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    HORAS .... !!! HORAS .... !!! HORAS .... !!!

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    ReplyDelete
  33. TIPS MENCARI PAKEJ MURAH & SEWA KERETA ;
    MEDAN / DANAU TOBA / INDONESIA
    JANGAN TERGODA HARGA MURAH … !!!

     PLEASE MAKE SURE SYARIKAT TEMPAHAN PAKEJ TOUR / SEWA KERETA
     PLEASE MAKE SURE ADDRESS AGENCY PELANCONGAN
     PLEASE MAKE SURE TALIAN TELEPHONE AND FAX MAIL
     PLEASE ASK FOR SYARIKAT PERMIT NUMBER / LICENSED NUMBER
     PLEASE ASK FOR TAX NUMBER
     PLEASE ASK FOR INSURANCE KERETA ( KALAU SEWA KERETA SAJA)
     PLEASE CHECK AND RECHECK IN GEOGLE SYARIKAT OFFICE
     PLEASE WRITE INTO THE GEOGLE COMPANY NAME. FOR EXAMPLE : TIARA TOURS INDONESIA

    AT LEAST BUT NOT LAST , I WISH YOU WELCOME TO INDONESIA
    HORAS .... !!! HORAS .... !!! HORAS .... !!!

    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NUMBER : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    ReplyDelete
  34. baru balik dari medan kena ngan supir kaki paww

    ReplyDelete
  35. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

    DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

    DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE



    Thanks /Regards

    HAMZAH SARAGIH
    Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp :+6282160211106
    Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com
    Facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah Saragih

    ReplyDelete
  36. ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BERLECENSED & PROFESIONAL, SYARIKAT KAMI DISOKONG DENGAN BEBERAPA STAF YANG SANGAT BERPENGALAMAN DALAM PENGURUSAN PELANCONGAN KE INDONESIA DAN SYARIKAT KAMI DALAM MENEMPAH PAKEJ LAWATAN DISOKONG DENGAN KERETA/VAN/BUS PERSIARAN SENDIRI.

    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    KALAU TUAN / PUAN MENEMPAH PAKEJ KEPADA SYARIKAT KAMI SEBANYAK 3X , KAMI AKAN BERIKAN 1 PERCUMA ( FREE OF CHARGE ) VOUCHER HOTEL BERBINTANG DAN KALAU 4X MENEMPAH PAKEJ KAMI BERIKAN 1X FREE TOUR SELAMA 03 HARI / 02 MALAM (KHUSUS LAKE TOBA TOUR SAJA)
    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  37. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

    ReplyDelete
  38. ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BERLECENSED & PROFESIONAL, SYARIKAT KAMI DISOKONG DENGAN BEBERAPA STAF YANG SANGAT BERPENGALAMAN DALAM PENGURUSAN PELANCONGAN KE INDONESIA DAN SYARIKAT KAMI DALAM MENEMPAH PAKEJ LAWATAN DISOKONG DENGAN KERETA/VAN/BUS PERSIARAN SENDIRI.

    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    KALAU TUAN / PUAN MENEMPAH PAKEJ KEPADA SYARIKAT KAMI SEBANYAK 3X , KAMI AKAN BERIKAN 1 PERCUMA ( FREE OF CHARGE ) VOUCHER HOTEL BERBINTANG DAN KALAU 4X MENEMPAH PAKEJ KAMI BERIKAN 1X FREE TOUR SELAMA 03 HARI / 02 MALAM (KHUSUS LAKE TOBA TOUR SAJA)
    DISINI KAMI BAGIKAN PAKEJ MELAWAT KE MEDAN DAN KE DANAU TOBA
    PROGRAM 04 HARI / 03 MALAM ( FULL SERVICE )
    TAK ADA EXTRA BAYAR.
    TAK ADA TIPU – TIPU !!!
    HARGA PAKEJ 04 HARI / 03 MALAM MYR : 380 (10 ORANG )
    HARGA PAKEJ 03 HARI / 02 MALAM MYR : 275 (10 ORANG )

    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    ReplyDelete
  39. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

    ReplyDelete
  40. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

    DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

    Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  41. ASSALAMU ALLAIKUM. HORAS JOM KE MEDAN.SALAM KENAL TUAN AND PUAN .
    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    Saya bersedia nak bantu Tuan and Puan untuk ikut melancong bersama
    saya.

    Contact :+6281263636746
    Whatsapp:+6281520944993
    Instagram: infotoursmedan
    Facebook :1. Eza purba
    2. pakej lawatan

    ReplyDelete
  42. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

    DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

    Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  43. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

    DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

    DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

    DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

    Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

    Not included :
    Optional programs, tipping driver and tour guide.

    Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : akfansyah123@gmail.com
    Web : www.packageholidayindonesia.com
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

    ReplyDelete
  44. Assalamualaikum
    Fadlymedan transport menyediakan pakej muslim berbaloi.
    Sudah termasuk:
    Transport,driver muslim,petrol
    Makan siang dan malam yg halallan thoibah
    Tiket masuk dan kapal ke Tomok
    Bila nak transport saja pun boleh
    Pm to whatsapp langsung
    +6281376455045

    ReplyDelete
  45. ASSALAMU ALLAIKUM ………….
    SALAM KENAL TUAN AND PUAN . MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    HORAS … !!! JOM KE MEDAN … !!!
    JOM KE DANAU TOBA … !!!

    KAMI DARI TIARA TOURS INDONESIA, ADALAH AGENCY PELANCONGAN YANG BERLECENSED & PROFESIONAL, SYARIKAT KAMI DISOKONG DENGAN BEBERAPA STAF YANG SANGAT BERPENGALAMAN DALAM PENGURUSAN PELANCONGAN KE INDONESIA DAN SYARIKAT KAMI DALAM MENEMPAH PAKEJ LAWATAN DISOKONG DENGAN KERETA/VAN/BUS PERSIARAN SENDIRI.

    DISNI KAMI MENAWARKAN PAKEJ – PAKEJ MURAH KE DANAU TOBA, MEDAN, SAMOSIR ISLAND, DAN TEMPAT SHOPPING MURAH DI BANDAR MEDAN.
    PAKEJ LAWATAN LAINYA TERSEDIA ; SEPERTI PAKEJ TOUR KE PADANG, BUKIT TINGGI, BANDA ACEH, PULAU SABANG, JAKARTA, BANDUNG, YOGYAKARTA, BALI ISLAND, LOMBOK, MAKASAR, BUNAKEN, MANADO, TORAJA DAN PULAU NIAS .
    BILA NAK MELAWAT KE MEDAN, SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    TIARA TOURS INDONESIA
    JLN. PANGLIMA DENAI NO. 76 MEDAN, 20227
    LICENSED : 503/508.SK/IUP/BPW/MM/2011
    TAX NO : 36 555 970 7 122 000
    TEL/FAX : +6261 - 733 59 765
    EMAIL : tiaratoursindonesia@gmail.com
    HP / WA +6281383535091
    HP / WA +6285358982828
    HP / WA +6285762820068

    TERSEDIA LAYANAN SEWA KERETA DAN BUS PERSIARAN :
    TOYOTA AVANZA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    SUZUKI ERITGA (05 ORANG ) MYR 155 / HARI
    INOVA REBORN (05 ORANG ) MYR 175 / HARI
    ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 235 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

    http://traveltiara.blogspot.com

    ReplyDelete
  46. AGENS128 Adalah Situs Judi Online Taruhan Sepak Bola, Casino, Sabung Ayam, Tangkas, Togel & Poker Terpopuler di Indonesia
    Pasang Taruhan Online Melalui Agen Judi Terpercaya Indonesia Agens128, Proses Cepat, Banyak Bonus, Online 24 Jam dan Pasti Bayar!

    Sabung Ayam
    Sbobet
    Casino Online
    Tembak Ikan
    IDN LIVE

    Daftar bisa langsung ke:
    LINE : agens1288
    WhatsApp : 085222555128

    ReplyDelete
  47. tinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 100k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete
  48. PAKET MEDAN DANAU TOBA –
    TAMAN SIMALEM 4D 3N

    Itinerary
    Day 1 : Kualanamu Airport – Parapat Danau Toba (MS, MM).

    Setiba dibandara Kualanamu Medan, disambut langsung oleh perwakilan kami dari PT. Nuansa Indah Tour. Salam khas Medan “Ahooy….!!!, Horas….!!! (Selamat datang) di Kota Medan.”. Kemudaian, perjalanan di lanjutkan menuju Parapat atas di kenal dengan sebutan Danau Toba. Dalam perjalanan rombongan akan melintsasi kota Lemang Tebing Tinggi, juga melintasi perkebunan Kelapa Sawit dan Karet yang sangat luas. Tiba di Siantar singgah di salah satu kedai PATEN, Tokoh Souvenir, yang khusus menjual makanan khas lokal asal Pematang Siantar berbahan kacang-kacangan yang diberi nama Kacang Tumbuk atau Tang-tang, Ting-ting, Teng-teng, Tong-tong dan Peng-peng. Makan siang di local Restoran, setelah makan siang bila tertarik kita akan mengajak rombongan atau keluarga untum melihat Kuil Dwi Kwan-in di Pematang Siantar. Mengambil foto dan melanjutkan perjalanan ke Prapat Danau Toba. Setiba di Prapat langsung menuju hotel untuk chek-in hotel di Atsari parapat dan makan malam di hotel. Acara bebas….

    Day 2 : Parapat – Samosir Tour – Taman Simalem (SP, MS, MM).

    Sarapan pagi di hotel. Setelah sarapan, rombongan akan dibawa ke pelabuhan feri untuk melanjutkan tour ke pulau Samosir. Sesampainya di pulau Samosir, rombongan akan kami bawa untuk mengunjungi kampung Ambarita dan Tomok. Setelah selesai kunjungna di Samosir rombongan akan kembali ke pelabuhan feri menuju Parapat dan makan siang di Restoran Lokal. Setelah makan siang, rombongan akan melanjutkan perjalanan kembali menuju Taman Simalem Resort melalui Bukit Indah Simarjarunjung. Didalam perjalanan rombongan akan berhenti di beberapa tempat untuk mengambil foto seperti bukit Indah Simarjarunjung untuk menikmati pisang goreng, minum bandrek dan mengambil foto. Setelah puas mengambil foto rombongan akan melanjutkan perjalanan ke Taman Simalem. Setelah sampai di Taman Simalem rombongan akan kami bawa untuk chek-in hotel dan makan malam di hotel. Setelah makan malam acara bebas….

    Day 3 : Simalem tour – Berastagi – Medan (SP, MS, MM).

    Sarapan pagi di hotel. Setelah sarapan rombongan akan melanjutkan City tour taman Simalem dan mengambil gambar. Setelah puas, rombongan akan melanjutkan perjalanan menuju Berastagi dan mengunjungi Pasar Buah Berastagi (membeli buah untuk oleh-oleh), mengunjungi bukit gundaling (menikmati keindahan gunung sinabung dan kota Berastagi dari atas bukit), dan makan siang direstoran puncak Berastagi. Setelah selesai makan, rombongan akan melanjutkan perjalanan kembali menuju Medan. Setelah Sampai di Medan, Rombongan akan di bawa kampung keling (kampung Madras) dan melanjutkan makan Malam direstoran lokal. Setelah makan malam rombongan akan di antar menuju hotel Radison Medan untuk chek-in dan acara bebas….

    Day 4 : Medan city tour – Kualanamu Airport (SP).

    Setelah sarapan pagi, rombongan akan kami bawa untuk city tour kota Medan untuk mengunjungi Masjid Raya medan dan Istana Maimun. Rombongan juga akan kami bawa untuk membeli oleh-oleh khas kota Medan, seperti souvenir, Bika Ambon, Bolu gulung Meranti dan sebagainya. Setelah itu rombongan akan di antar kebandara Kualanamu.
    TOUR SELESAI… HORAS…HORAS…HORAS…

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards Akfansyah lubis
    Telp/WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1 : Akfansyah lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtours.com

    ReplyDelete